Energietransitie

Energietransitie, het woord duikt overal op. In de media, in de politiek en waarschijnlijk ook wel eens bij u thuis. Maar wat is het eigenlijk? Kort gezegd: de omschakeling van fossiele brandstoffen naar duurzame energie.

Iedere regio moet een Regionale Energie Strategie (RES) maken, waarin concreet staat benoemd waarmee de regio gaat bijdragen aan de landelijke klimaatdoelen. In de RES 1.0 Noord- en Midden-Limburg is het doel een combinatie van energiebesparing (-25 procent CO2 ), lokale opwekking van energie uit zon en wind (1.200 kilowattuur) alsmede het gebruik van duurzame warmte. Voor uw beeld: 1.200 kilowattuur zijn 130 tot 160 windturbines of 1.400 tot 1.800 hectare zonnepanelen. De VVD is van mening dat er allereerst aandacht moet zijn voor het besparen van energie: alles wat je niet gebruikt hoef je tenslotte niet op te wekken. Daarnaast vinden wij dat er niet alleen naar zonen windenergie moet worden gekeken. Alleen daarmee redden we het niet en het is een aantasting van onze leefomgeving. Daarom hebben wij als VVD recent ook tegen een amendement bij de Duurzaamheidsagenda van Peel en Maas gestemd. Daarbij werd door alle andere partijen van de gemeenteraad voorgesteld om 60 hectare agrarisch en landbouwgrond in onze gemeente ter beschikking te stellen voor zonneparken. De VVD stemde tegen, zonnepanelen op onze schaarse landbouwgrond vinden wij onacceptabel en een aantasting van flora, fauna en het landschap. Daarom moet er wat ons betreft ook een andere vorm van duurzame energieopwekking, zoals kernenergie of waterstof, worden meegenomen in de energietransitie.

raadslid, Suzan Hermans