Installatie Kinderraad

Vorige week woensdag is de tweede editie van de Kinderraad van start gegaan. De installatie was online, maar daardoor niet minder geslaagd. De kinderen hadden al geoefend en zijn sowieso handig met de digitale communicatiemiddelen. Tijdens deze vergadering, die ook live werd gestreamd, werden de deelnemende kinderen officieel geïnstalleerd als leden van de Kinderraad. Ook de wethouders, de griffier en de ‘mediakids’ werden voorgesteld door de voorzitter burgemeester Delissen. Alle kinderen vertelden over hun beweegredenen om bij de Kinderraad te zijn. Het was mooi om te zien dat ze allemaal zo enthousiast en gemotiveerd zijn. Nu gaan de kinderraadsleden aan de slag om een raadvoorstel voor te bereiden. De leden van de werkgroep zijn ook allemaal buddy van verschillende kinderraadsleden. Daarnaast zijn er nog meer buddy’s uit de verschillende fracties van de gemeenteraad. Alle kinderen worden dus goed begeleid. Fijn om te ervaren dat er ook zoveel draagkracht is vanuit de gemeenteraad. Op 17 maart is de eerste kinderraadsvergadering waarin de kinderen van de verschillende scholen uit de gemeente hun voorstel kort presenteren. Daarnaast is er tijdens deze vergadering ook ruimte voor een debat rondom het thema: Gezins- vriendelijkste gemeente. Wat vinden de kinderen belangrijk voor hun eigen leefomgeving en wat missen ze nog? Na deze vergadering gaan de kinderwethouders aan de slag om vijf voorstellen te selecteren. Deze worden in de daaropvolgende vergadering verder uitgewerkt en besproken. Uiteindelijk is er één winnend voorstel wat ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. We kijken uit naar dit boeiende proces.

raadsleden, Suzan Hermans en Karin Jacobs