Schuldhulpverlening voor ondernemers

Recentelijk is uit een onderzoek van Pointer, het journalistieke programma van KRO-NCRV, onder 150 gemeenten gebleken dat bijna twee op de drie Nederlandse gemeenten de schuldhulpverlening voor zelfstandige ondernemers niet of niet voldoende op orde heeft. Vanaf 1 januari dit jaar geldt de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), die gemeenten er expliciet op wijst dat ze ook zelfstandige ondernemers financieel moeten ondersteunen als zij in nood verkeren. Begin 2021 voorspelde de branchevereniging voor schuldhulpverlening, de NVVK, dat het aantal ondernemers met schulden dit jaar door de coronacrisis fors toeneemt. De NVVK vreest dat zodra de huidige steunregelingen van het kabinet aflopen, waarschijnlijk begin juli, zo’n 65.000 ondernemers zullen aankloppen voor een schuldregeling. De VVD vindt de uitkomst van gemeld onderzoek zorgelijk, zeker gezien de verwachting dat het aantal ondernemers met schulden sterk gaat stijgen door de coronacrisis. Daarom hebben we hierover vragen aan ons college gesteld. Zo willen we onder andere weten of de gemeente Peel en Maas helemaal is toegerust op de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, die per 1 januari is ingegaan. En op welke wijze de schuldhulpverlening voor zelfstandige ondernemers bij ons is georganiseerd, welke stappen er door de coronacrisis extra zijn gemaakt en/of nog worden gemaakt, alsmede wat is ondernomen om procedures te versnellen. Wij vinden het belangrijk dat we straks goed zijn voorbereid zodra er ook in onze gemeente een stijging van het aantal hulpvragen van zelfstandige ondernemers gaat komen.

Nicole Koopmans en Suzan Hermans Burgerraadslid en Raadslid