Bestemmingsplannen

De wereld staat niet stil. Zeker in ons buitengebied niet. Onlangs in de commissievergadering hadden we drie aanvragen voor bestemmingsplanwijzigingen. De eerste ging over het omzetten van een bedrijfswoning naar plattelandswoning. Hier hebben we als VVD geen enkel probleem mee. Het bedrijf wat er is wordt niet belemmerd plus de woning heeft de juiste status. Wel heeft de VVD een verzoek aan de wethouder gedaan, om voor alle woningen die dit wensen om te zetten, een veegplan te maken. We horen regelmatig deze signalen van inwoners. Dan hoeft omzetting niet zo duur te zijn. De tweede BP-wijziging is een heel uitgebreide wijziging. Verplaatsing van een boomkweekbedrijf naar een toekomstbestendige locatie. Vanuit de kern Baarlo naar buitengebied Koningslust. Het gaat om een uitbreiding van het bouwvlak van de nieuwe locatie om een loods, kantoor, containerveld, teelt ondersteunende voorzieningen en een proefveld te maken. Ook het verzoek van wijziging van bedrijfswoning naar plattelandswoning. Dit in vier fases. Een heel groot plan wat verantwoord moet gebeuren. Wij als VVD hebben hier vertrouwen in en steunen dit voorstel. Dit biedt weer kansen voor de kern Baarlo. Invulling hiervoor volgt nog. De derde BP- wijziging is van een varkensbedrijf te Egchel. Hier is al een vastgesteld bestemmingsplan van. Met de inzichten van nu vraagt deze ondernemer een verschuiving van het bouwvlak voor de op te richten woning en nog wat bedrijfsinterne verbeteringen. Jammer dat dit weer met een uitgebreide BP- wijziging dient te gebeuren. Wij geven ondernemers graag de ruimte.

raadslid, Jeanne Hesen