Jeugd aan zet

Perspectief jongeren in coronatijd.
Begin december werd bekend dat het kabinet 58,5 miljoen euro beschikbaar stelt aan gemeenten om jongeren en jongvolwassenen (tot 27 jaar) meer perspectief te bieden in coronatijd. Met deze extra middelen, die voorlopig lopen tot het voorjaar 2021, kunnen gemeenten jongeren meer mogelijkheden bieden voor activiteiten en ontmoetingen, binnen de geldende beperkingen. Jongeren moeten door de coronamaatregelen op relatief veel leefgebieden inleveren terwijl zij zelf doorgaans niet tot een risicogroep behoren. Het aantal meldingen die de gezondheidszorg met betrekking tot jongeren ontvangt is nu al significant hoger dan normaal gesproken. Het gaat dan met name om mentale gezondheidsproblemen zoals eenzaamheid, somberheid, angst en depressie. Het is belangrijk dat jongeren actief en met elkaar in contact blijven. Dit is bevorderlijk voor zowel de fysieke als de mentale gezondheid. Er zijn al verschillende initiatieven in onze gemeente, maar als VVD Peel en Maas zijn we van mening dat dat dit nog wel kan worden aangevuld. Een aantal gemeenten ontplooit al initiatieven door jongeren met sport-, cultuur- en muziekactiviteiten te faciliteren. Als gemeente kun je veel plannen maken, maar het is natuurlijk wel belangrijk om de doelgroep hierbij actief te betrekken. We hebben het college hierover de volgende vragen gesteld: is het college op de hoogte van deze regeling, en zo ja, is het bedrag inmiddels beschikbaar? Op welke manier is het college van plan het bedrag in te zetten? En tot slot: op welke wijze wordt de doelgroep hierbij betrokken? We zijn benieuwd naar de antwoorden en tips zijn uiteraard van harte welkom.

raadslid, Karin Jacobs