Hoogspanningsleiding Kessel-Eik

Graag verlenen wij fiat om te starten met vervolgonderzoek ondergronds leggen van hoogspanningsleiding tussen Kessel en Kessel-Eik. We weten steeds meer over de mogelijk negatieve gezondheidseffecten, waardoor hoogspanningsmasten over bewoond gebied zeer omstreden zijn en niet meer van deze tijd. Het RIVM meldt dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er aanwijzingen zijn die duiden op een verhoogde kans van leukemie bij kinderen. Alleen al om die reden vinden wij dat deze leidingen zo snel mogelijk opgedoekt moeten worden. Dit is in lijn met het kabinetsbeleid en een advies van de gezondheidsraad. Ook hebben we als VVD vaker aangegeven dat er in alle kernen gebouwd moet kunnen worden. Het ondergronds leggen van de hoogspanningsmasten biedt mogelijkheden om in beide kernen te bouwen zonder belemmeringen vanwege magnetische velden door elektriciteitsleidingen. Dit is goed voor zowel de leefbaarheid in kernen als buitengebied. Het onder de grond leggen van deze leidingen biedt ook mogelijkheden om verder te gaan met het ontwikkelen van industrieterrein De Kruisberg en investeringen te doen in de infrastructuur. U zult begrijpen dat wij dit als VVD enorm toejuichen. Het onderzoek is prijzig en het verkabelen zal ook prijzig zijn. Vast staat dat we deze lijn inzetten en hieraan vasthouden. Laten we de komende tijd gebruiken om zoveel mogelijk goede spin-off te krijgen en te denken in nieuwe kansen en ontwikkelingen. Wat de VVD betreft snel beginnen. Liever vandaag dan morgen.

raadslid, Jeanne Hesen