Groen licht

Omdat reizen en het bezoeken van mooie sportwedstrijden even niet ging, lees ik nu veel over het coronavirus en kijk ik elke dag rond 16.00 uur op het coronadashboard voor de laatste cijfers met betrekking tot vaccinaties, besmettingen en ziekenhuisopnames. Met een Excel-sheet probeerde ik zelfs van dag tot dag te voorspellen welk geboortejaar wanneer aan de beurt zou zijn voor een vaccinatie. Maandenlang raakte ik gefrustreerd van de cijfers, maar de laatste weken word ik er steeds vrolijker van. Vorige week zag ik op het coronadashboard voor het eerst dagen met 0 geregistreerde besmettingen in onze gemeente en al drie weken is er geen enkele inwoner vanwege corona opgenomen in het ziekenhuis. Waar Peel en Maas voorheen in het verkeerde rijtje stond, doen we het nu beter dan het landelijk gemiddelde. Ook de vaccinatiebereidheid in onze gemeente is hoog en dat biedt hoop om snel terug te kunnen naar het oude normaal. Zeker na afgelopen vrijdag, toen onze premier en minister van Volksgezondheid meldden dat er grote versoepelingen aan komen. Eindelijk kan er onder bepaalde voorwaarden weer gefeest worden. Wie volledig gevaccineerd is, of recentelijk negatief getest is kan weer naar een festival, discotheek of bruiloft zonder die ongemakkelijke anderhalvemeterregel. Met een schuin oog kijken we als VVD-fractie ook naar ons gemeentebestuur dat een hoop vergunningsaanvragen krijgt voor evenementen deze zomer, waaronder de kermissen. We hopen op groen licht, want het is weer tijd om te leven!

Teun Heldens, fractievoorzitter