Waterbuffering

In ons buitengebied wordt op alle akkers en groen veel water opgevangen. Waterschap Limburg doet al jaren aan buffering van water door te stuwen. Door het ‘ophouden’ van water droogt de ondergrond niet zo snel uit. Buffering van water is belangrijk. In natte en droge tijden. Klimaatadaptief noemen ze dat. De natuur profiteert hiervan. Bomen, planten en dieren krijgen ook voldoende water en het stroomt niet zo snel weg. Daardoor hoeven de agrariërs minder snel te beregenen. Peilgestuurde drainage is ook een middel om (iets) minder te beregenen. Hier missen we nog een schakel. Gemeente Peel en Maas heeft nu, samen met Waterschap Limburg, stuwtjes om in de gemeentesloten te plaatsen geregeld. Mede door onze waterwethouder Paul Sanders. Deze stuwtjes zorgen voor afwatering naar sloten van Waterschap en naar de Maas. Hoe eerder met buffering van water begonnen wordt, hoe minder de bodem uitdroogt. Deze stuwen in de gemeentesloten houden dan weer meer water vast, zodat het kostbare vocht niet zo snel afstroomt naar de Maas. Goed voor de akkers en de natuur. In de kernen is steeds meer sprake van afkoppeling van hemelwater en riool. Ook een vorm van waterbuffering. Mooie wandelgebiedjes langs groen en waterbuffer zorgen voor een afwisseling in de kernen. Een voorbeeld van actief werken aan ons klimaat.

Jeanne Hesen
gemeenteraadslid