Monumentenbeleid

Veel inwoners zijn trots op de beeldbepalende historische panden en beeldbepalende mooie groene omgeving met zo’n rijke geschiedenis in onze gemeente Peel en Maas. Hierdoor is onze gemeente ook extra aantrekkelijk voor toeristen. In 2014 is reeds een Erfgoedverordening in de gemeente Peel en Maas aangenomen. Zes
jaar later moet onze fractie helaas constateren dat er nog steeds geen gemeentelijke monumentenlijst, met daarop alle als gemeentelijk monument aangewezen panden en terreinen, opgesteld is. Het gevolg hiervan is dat de Erfgoedverordening nog niet kan worden toegepast. Wij vinden het hoog tijd dat voor onze inwoners duidelijk wordt welke panden, zaken en terreinen als beschermd erfgoed gelden. Mogelijke cofinanciering, in geval van bijvoorbeeld groot onderhoud, is

een stimulans voor pandeigenaren of bewoners om deze panden of terreinen in stand te houden. Het behoud van erfgoed is ook van grote toegevoegde waarde in het kader van het toerisme in onze mooie gemeente. Het college heeft tijdens de begrotingsbehandeling aangegeven dat ze het dossier in hun vizier hadden en ermee
doende waren met de toezegging om in het tweede kwartaal
2021 met een voorstel te komen. Daarom hebben wij als fractie, verleden week hierover vragen gesteld aan het college. De historische boerderij Lormans aan de Baarloseweg in Helden is voor onze fractie zeer zeker aanleiding om duidelijkheid en transparantie te vragen aan het college. In onze gemeente zijn bovendien historische werkgroepen actief die beschikken over veel ervaring, kennis, kunde en expertise om hier, samen met het college een goed vervolg aan te kunnen geven. Dus aan de slag. Reacties zijn van harte welkom bij onze fractie.

raadslid Jeanne Hesen

burgerraadslid Nicole Koopmans