Hulp bij het huishouden

De opzet van deze zelfbedachte constructie is om de vrijwilligers in de dorpen zelf de volledige hulp in het huishouden te laten regelen.
Op dit moment is het een algemene voorziening die, zoals blijkt uit de
evaluaties, als positief wordt ervaren. Redenen van ons om tegen te
stemmen waren en zijn met name: de juridische houdbaarheid van deze zelfbedachte constructie, de drie ton extra belastinggeld per jaar die het de gemeente kost en de vraag voor wie dit nu van toegevoegde waarde is? Het gaat per slot van rekening om de zorgvrager. De zorgaanbieders stuurden in september een brandbrief naar de gemeente waarin ze hun zorgen uitten om hun cliënten en medewerkers. Ook gaven zij aan dat uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat de opzet van een dorpsvoorziening juridisch niet houdbaar is. Ook is er een officieel bezwaarschrift binnengekomen. Ik (Karin Jacobs) heb hierover, namens de VVD, tijdens de afgelopen raadsvergadering vragen gesteld aan het
college. Hierbij heb ik gepleit voor het intrekken van dit raadsbesluit en het te laten zoals het nu is. Of op z’n minst het uit te stellen en zodoende de tijd te nemen om alles grondig te onderzoeken. Als we het nu gaan forceren, dan is er niemand bij gebaat en al zeker de cliënten niet. Wordt vervolgd.

burgerraadslid Jolanda Janssen
raadslid Karin Jacobs