Participatie

In onze gemeente wordt het vertrouwen en de verantwoordelijkheid
hiervoor gelegd bij initiatiefnemers. Ook indien u zelf plannen heeft,
moet u uw buren en belanghebbenden hierover informeren voordat u een vergunningsaanvraag doet. Met goede participatie vooraf wordt verwacht dat er betere plannen komen en minder klachten en bezwaren. Als de gemeente moet afwegen of ze meewerkt aan uw plan, kan participatie een rol spelen. Goede participatie helpt, maar is geen garantie voor het krijgen van een vergunning.

Participatie betekent ook niet dat iedereen het ermee eens moet zijn. Dat lijkt me in onze divers denkende samenleving ook een utopie. Wat voor de een prachtig is, is dat voor de ander absoluut niet. De gemeente heeft de taak alle (tegenstrijdige) maatschappelijke en particuliere belangen af te wegen en te komen tot een weloverwogen en gemotiveerd besluit. Dat hoeft en kan niet altijd leiden tot een besluit waarmee iedereen het eens is. Voor de VVD is het vooral ook belangrijk wat de gemeente doet met de participatie die is uitgevoerd of wanneer die juist niet (voldoende) is uitgevoerd. We kunnen hierbij leren van de manier waarop gelopen participatietrajecten in het verleden zijn uitgevoerd Dus soms de initiatiefnemer verzoeken alsnog belangen op te halen bij derden of als gemeente zelf contact zoeken met derden.

Suzan Hermans, raadslid