Algemene Beschouwing begroting door fractievoorzitter Teun Heldens

Ook deze begroting straalt een en al goed nieuws uit. We houden grof geld over in 2022 (te weten €3,2mln) en we gaan voor bijna 14 miljoen euro investeren. Met name in nieuwe, betere en veiligere wegen. U zult begrijpen dat wij als VVD hier zeer gelukkig mee zijn. We willen daarom ook beginnen met een compliment voor het college dat ons de afgelopen jaren koersvast door moeilijke tijden heen gevaren heeft zonder al te veel kleerscheuren op te lopen. Hierbij maken we ook een compliment voor de flexibiliteit van onze organisatie die met het thuiswerken en alle coronamaatregelen het afgelopen jaar veel voor de kiezen gekregen heeft en ook nog gaat krijgen. En ja, we hebben allemaal wel eens wat te zeuren maar laten we er ook even bij stil staan dat het eigenlijk in Peel en Maas zo gek nog niet is. Waar andere gemeenten nog steeds tot op de dag van vandaag worstelen met tekorten op het sociaal domein, is dit bij ons goed geland. Tekorten in het verleden hebben we goed op kunnen vangen en nu het Rijk ons ook eindelijk fatsoenlijk betaalt voor het uitvoeren van deze belangrijke taken, is dit zorgenkindje ook bij ons in goede handen.

De komende jaren gaan we fors meer investeren in schoolgebouwen, veel meer dan voorzien. Dit zal dus allemaal niet tegelijk kunnen, dat zal hier en daar piepen en kraken maar ook daar slaan we ons doorheen. Goede voorzieningen zijn het uithangbord van onze gemeente. We willen de  meest gezinsvriendelijke gemeente van Nederland zijn en ook dat gaat ons lukken! Voorzitter, u hoort. Wij zijn trots op onze gemeente. Wij wonen hier graag en genieten ervan als we door het dorp lopen en zien wat er de afgelopen jaren allemaal verbeterd is. Wij zijn optimisten bij de VVD en kijken vooral naar hoe we onze gemeente nòg mooier kunnen maken. Eerder gaven we al aan dat verenigingen een heel belangrijke functie hebben in onze samenleving. Verenigingen brengen mensen bij elkaar, verenigingen houden onze gemeente leefbaar en verenigingen houden mensen fysiek en mentaal gezond. We schrokken er dus van, en we beseffen ons zeker dat we dit jaarlijks zelf mee goedgekeurd hebben, dat we feitelijk van 2011 af onze verenigingen al aan het afknijpen zijn. We hebben de waarderingssubsidies voor verenigingen namelijk al 10 jaar niet meer geïndexeerd en die constatering is pijnlijk voorzitter. Ik zou eigenlijk zelfs willen zeggen beschamend. Beschamend omdat wij zo’n rijke gemeente zijn, waar voor alles ruimte lijkt te zijn en zo’n kleine post op de begroting voor zo’n belangrijke functie knijpen we dan af. De koopkracht van de subsidies die we aan onze vereniging geven daalt al jaren dus het is nu tijd om die fout te herstellen. Het collegevoorstel om d.m.v. de JBF-methode alles 10% te verhogen (1% enkelvoudig per jaar) vinden we te mager en oneerlijk, daarom dienen we een amendement in om te indexeren op basis van de CPI. Ook dienen we een motie in om de topsportbijdrage ook te indexeren. Dit hebben we in 2015 reeds
besloten, maar we hebben geconstateerd dat dit in de praktijk niet gebeurd. Het gaat om €7.500 per topsportvereniging die we hebben in deze gemeente. Geen voetbalbedragen. Laten we ook deze verenigingen geven waar ze recht op hebben.

Alle partijen zijn het er (eindelijk) over eens dat er gebouwd moet worden in onze gemeente om het woningtekort op te lossen. De vraag is tegenwoordig meer ‘’hoe dan?’’. Vanuit dit huis krijgen we telkens te horen dat er al veel gebouwd wordt in de gemeente en dat er hard gewerkt wordt aan allerlei visies en het in kaart brengen van kansenlocaties. Vanuit de samenleving horen we dat plannen nog te vaak worden afgeschoten, dat mensen de deur gewezen wordt omdat hun plan niet binnen onze kaders valt, soms op de meest onbenullige details. Al jaren hebben we ook geen grootschalige bestemmingsplannen meer vastgesteld. Inbreiding is goed voor de ruimtelijke ordening en het oplossen van ‘’rotte plekken’’ in de kernen, maar krijgen we daar wel die grote klappers mee die wij nodig hebben? In al dat gepraat van ons kunnen starters en senioren immers niet wonen. Wat ons betreft moet het volgende bestemmingsplan al klaar zijn op het moment dat het beton van de fundering van een oud plan gestort wordt. En hebt u meer capaciteit nodig om sneller te werken. Meld het ons, we regelen graag budget. Ook vanuit het dorpsoverleg van Baarlo krijgen we te horen dat processen hier in huis stroperig gaan en dat men weinig gehoor vindt voor serieuze zorgen en plannen. Baarlo staat bovenaan van alle kernen vwb het woningtekort en ook de grootste woonbehoefte, zowel absoluut als relatief, ligt in Baarlo. Daar moet dus heel snel garen op de klos komen.  Ook hebben we als VVD hebben ontzettend veel waardering voor het werk van deze vrijwilligers. We gunnen Baarlo een mooi en leefbaar centrum en voldoende woonruimte. Daarom hebben we de volgende vraag aan het college: Is er binnen bestaande programma’s budget voor een bijdrage à €20.000 waarmee het dorpsoverleg Baarlo ondersteuning kan inhuren voor het ontwikkelen van een nieuw centrumplan? Een toezegging van het college zouden wij zeer op prijs stellen.

Maar als je dan eenmaal woont… dan wil je ook dat je belastinggeld goed besteed wordt. Dat mag u van ons verwachten. Wat u niet van ons hoeft te verwachten is dat wij onnodig belastingen verhogen om het vervolgens in ònze spaarpot te stoppen. Belastingverhogingen zijn voor de VVD alleen aan de orde als ze nodig zijn. Met een overschot van 3,2 miljoen euro op de begroting kun je dit niet met droge ogen beweren. We dienen daarom een amendement in om de OZB komend jaar niet te verhogen. Verder voorzitter willen we aandacht vragen voor een paar uitdagingen die in 2022 op ons pad komen. Het zal duidelijk zijn dat we uit de droom geholpen zijn dat corona achter ons lag. We hebben nog een hele weg te gaan om de situatie onder controle te krijgen. We maken ons daarbij wel enige zorgen over onze ondernemers en inwoners die door de laatste maatregelen mogelijk weer in de problemen komen. Daarom vragen we het college of ze komend jaar voornemens is net zo ruimhartig om te gaan met de horeca als afgelopen jaar. Graag een reactie.

Daarnaast maken we ons ook zorgen over de tweedeling die in de samenleving ontstaat. Het debat, voor zover je het soms nog een debat kunt noemen, verhardt en fact-free politics zorgen alleen maar voor een grotere tweedeling. Wederom, de vergaderingen van de Tweede Kamer en Provinciale Staten nog in mijn achterhoofd, prijs ik me gelukkig dat ik in Peel en Maas woon. Waar het debat in onze raad er over het algemeen netjes aan toe gaat. Laten we ook volgend jaar problemen met elkaar oplossen in plaats van tegenstellingen te creëren op dit gebied.

Ook brengt 2022 voor ons vernieuwingen op gebied van wetgeving met de komst van de omgevingswet. Een nieuwe manier die voor ons allemaal wennen zal zijn. De omgevingswet biedt een hoop kansen om uitdagingen integraal te bekijken en om beter samen te werken in dit huis. Voor inwoners biedt het meer kansen om mee te denken en laten we ook dit vooral samen doen en hierbij vooral de ondernemers in het buitengebied niet vergeten. Zij hebben afgelopen jaar keihard doorgewerkt voor onze voedselvoorziening. Ook zijn we achter de bureaus al heel hard bezig met het maken van plannen om ons beter te beschermen voor hoogwater in de toekomst. We hebben afgelopen zomer gezien dat hier nog genoeg werk aan de winkel is, ook voor de bescherming en rechtspositie van ondernemers die voor ónze droge voeten met hun bedrijven buitendijks liggen. Het moet niet zo zijn dat zij in de toekomst afhankelijk zijn van willekeur bij schade, maar dat er goede regelingen en afspraken komen voor het beheer en gebruik van buitendijkse gronden.

Tot slot voorzitter, hebben we nog één zorgenkindje waar we al heel lang aandacht voor vragen en dat is de hulp in de huishouding. Wij kunnen er nog steeds met onze pet niet bij dat een meerderheid van de raad èn het college deze nieuwe ondoordachte constructie koste wat het kost per 1 januari in wil voeren. Wij maken ons grote zorgen over de juridische haalbaarheid en simpelweg de uitvoerbaarheid. We krijgen wekelijks, zo niet dagelijks telefoontjes van inwoners die ongerust zijn. Zes weken voor het einde van het jaar weten we nog steeds niet wie de zorg precies gaat verlenen. Zorgvragers zitten in onzekerheid hierover en vragen zich af of hun vertrouwde gezicht na 1 januari nog wel komt. Zorgaanbieders zitten met de handen in het haar of ze hun personeel nog wel kunnen behouden. En waarom? Ik kan u die vraag niet beantwoorden. We dienen daarom een motie in om in 2022 via de reguliere WMO-voorziening, net als in de rest van Nederland, de hulp in de huishouding aan te gaan bieden en een mogelijk alternatieve invoering over te laten aan een nieuwe raad.  Wij danken u voor uw aandacht en ook een bijzonder woord van dank aan de ambtelijke organisatie voor het opstellen van de begroting en tevens de griffie voor de voortreffelijke steun en flexibiliteit die we de afgelopen tijd hebben mogen ontvangen.