Krapte op het electriciteitsnet

Het gebrek aan capaciteit heeft voornamelijk gevolgen voor grootzakelijke klanten en niet voor particulieren die zonnepanelen op hun dak leggen. Want die elektriciteit wordt grotendeels door henzelf verbruikt en anders wel door hun buren. Maar aanvragen van onze lokale ondernemers liggen hierdoor wel stil, met kans op mislopen van subsidie.

Wij zijn van mening dat er gelijke kansen moeten zijn voor zowel grote als kleine terugleveranciers, want iedereen wil graag een bijdrage leveren aan duurzame energie. Daarom hebben wij als VVD samen met het CDA een motie ingediend en het college onder andere opgeroepen om in gesprek te gaan met netwerkbeheerders en het lokale bedrijfsleven en alles in het werk te stellen om de noodzakelijke uitbreiding van de capaciteit van het openbare elektriciteitsnet te vervroegen. Een goede planning en prioritering zijn hierin nodig voor de toekomst. Daarnaast blijven wij als VVD pleiten voor kernenergie welke een stabiele hoeveelheid elektriciteit kan garanderen waardoor je ook

veel de beter de capaciteit op het elektriciteitsnet kunt gebruiken en
de klimaatopgave voor 2030 en 2050 ook realiseerbaar en betaalbaar blijft.

Suzan Hermans