Energietransitie en regeerakkoord

We hebben geluisterd naar onze inwoners en eventuele zorgen opgepikt, al weten we dat vele zaken niet op gemeentelijk niveau geregeld kunnen worden. Maar het voordeel van een landelijke partij is dat de lijntjes kort zijn en wij de zorgen van onze inwoners wel kunnen doorspelen naar hogere hand. We hebben korte lijntjes met ons Tweede Kamerlid Silvio Erkens uit Kerkrade. Verheugd zijn we dan ook dat in het nieuwe regeerakkoord van het kabinet Rutte IV grote klimaat- en energieplannen zijn gepresenteerd.

Hierin is onder andere opgenomen dat voor windturbines op land nieuwe afstandsnormen moeten komen in verband met de overlast van geluidshinder en slagschaduw. Signalen die wij ook al vaker van inwoners kregen. Over zonnepanelen op onze schaarse landbouwgrond is het standpunt van de VVD dat wij dit onacceptabel vinden en een aantasting van flora, fauna en het landschap. Ook dit komt terug in het regeerakkoord. Hierin is opgenomen dat zonnepanelen alleen op land worden toegestaan als multifunctioneel gebruik van dat land mogelijk is, zoals bijvoorbeeld op rijksgronden. Ook zet de nieuwe coalitie in op kerncentrales in de toekomstige energiemix, met behoud van Borssele en twee nieuwe kerncentrales. Wij zijn blij dat er op dit punt eindelijk lef wordt getoond door onze nieuwe regering en dat er gekozen wordt voor echte oplossingen die zoden aan de dijk zetten.

Suzan Hermans, raadslid