Wet tegemoetkoming schade

De getroffenen moesten hun privéspullen inpakken en/of omhoog zetten. Daarna werden ze bij familie of vrienden opgevangen, totdat hun huis weer droog en bewoonbaar was.
Ook voor de huisdieren en het vee moest de evacuatie, het transport en de opvang geregeld worden. Het veevoer moest weggebracht worden zodat dit niet door het water bedierf.

Op het einde van de maand je salaris ontvangen is normaal, maar niet voor de ondernemers die hun gewassen zagen verdwijnen onder water. Gelukkig was er veel hulp voor velen.
Behalve de bedrijfsschade zijn er evacuatie- en privékosten van het woonhuis. Heel blij waren de getroffenen dat de regering de Wet tegemoetkoming schade afkondigde. Er zou ruimhartig gecompenseerd worden in juli 2021.

Inmiddels is het januari 2022. Burgers hebben in bepaalde gevallen al compensatie gekregen na taxaties en schadeafhandeling. Voor ondernemers is het helaas een ander verhaal. Bij bedrijven is er wel een eerste taxatie geweest, maar ze hebben nog geen rapport ontvangen. Volgens de
regels dient er een tweede taxatie te gebeuren. Er is alleen een eerste taxatie gedaan, alleen voor het bedrijf. Zaken die betrekking hebben op evacuatie (vee en andere zaken) en privé schade zijn nog niet getaxeerd. De Rijksdienst voor Ondernemers (RVO) dient de zaken af te werken. Maar heeft RVO hier wel voldoende tijd en mankracht voor? De verplichtingen voor de mensen lopen intussen gewoon door. Schandalig dat ondernemers zo lang moeten wachten en
kosten moeten voorfinancieren. Wij hebben hiervoor contact
gelegd met Provinciale Staten, de Gedeputeerden en Tweede
Kamerleden om aandacht te vragen voor deze zaak en zorg te dragen voor een fatsoenlijke en snelle afhandeling.

Jeanne Hesen