Woonbeleid

De woningmarkt staat volledig op zijn kop. Waar een half jaar geleden sprake was van hoge huizenprijzen en flink overbieden, hebben we nu te maken met explosief gestegen rentetarieven. Dit zorgt voor afkoeling van de woningmarkt. Echter is het woningprobleem nog niet opgelost. Er is slechts sprake van een adempauze. Daardoor is er nu de kans om een inhaalslag te maken. We willen betaalbaar wonen voor iedereen mogelijk maken.

In ons raadswerk merken we dat het thema wonen vaak verweven is met andere thema’s. Een recent voorbeeld is het Laefplein in Maasbree. Daarin wordt de openbare ruimte aangepakt in combinatie met woningbouw. Juist de combinatie van de onderwerpen zorgt voor complexer dossier. Dit resulteert in een langere doorlooptijd voor het realiseren van woningen.

De lange doorlooptijd van de plannen maakt van het realiseren van voldoende woningen binnen enkele jaren een grote uitdaging, want de vraag is er op dit moment. Het realiseren van woningen in alle elf de dorpen heeft naar onze mening dan ook hoge prioriteit. Als VVD Peel en Maas willen we juist nu een versnelling maken. De pilot kavelsplitsing is een mooi voorbeeld om meer wooneenheden te creëren. Een mooi begin van de versnelling. Daarom hebben wij als VVD Peel en Maas vragen gesteld aan het college over het woonbeleid. In de vragen willen wij allereerst een overzicht van de huidige stand van zaken. Dit betreft vergunde woningen, maar ook plannen die nog vergund moeten worden. We kijken uit naar de antwoorden en indien nodig zullen wij actie ondernemen.

Kevin Steeghs, raadslid